Turbo rikki oireet?

Turbo rikki oireet? Turboahdin voi rikkoontua monella tapaa ja aiheuttaa erilaisia oireita.

Tyypillisimpiä oireita on erilaiset vikakoodit kuten ahtopaineen ohjauksesta, pyydettyä ahtopainetta ei saavutettu tai ahtopaineen raja-arvo ylitetty. Nämä oireet johtuvat yleensä johdinsiipien jumittumisesta tai hukkaporttia/johdinsiipiä ohjaavan alipainekellon, venttiilin tai servon viasta. Joskus valurautainen pakopesä saattaa haljeta ja aiheuttaa esimerkiksi pakokaasun ohivuotoa hukkaportin läpän välistä jolloin ahtopaine ei nouse halutulle tasolle josta seuraa moottorin tehottomuutta sekä mahdollisesti vikavalon syttymistä ja vikailmoituksia. Pakopesän ja pakosarjan halkeamista voi tulla myös pakokaasun hajua ohjaamoon.

Turbo rikki savuttaa.

Savutus ja moottoriöljyn runsas syönti on myös hyvin yleinen oire, se johtuu yleensä turboahtimen tiivisterenkaiden kulumisesta tai vaurioista.

Oire voi johtua myös moottorin huohotusjärjestelmän ongelmasta tai öljyn paluuputken tukkeutumisesta. Siksi on tärkeää että huohotusjärjestelmä ja öljyputkistot tutkitaan ennen uuden turboahtimen asennusta.

Turbo rikki oireet
Turbo ääntää

Turbo ääntää.

Turboahtimen sivuäänet johtuvat yleensä kompressori/turbiinisiiven vaurioista tai kuluneista/särkyneistä johdinsiivistä, ääni voi johtua myös vuotavista ahtoputkistoista tai välijäähdyttimen vuodosta.

Hyvä nyrkkisääntö onkin se että jos turbo alkaa ääntelemään erilailla kuin normaalisti niin se kannattaa heti tutkia ja korjata ennenkuin tulee vakavampia tuhoja.

Siipivauriot johtuvat yleensä turboon päätyneistä sinne kuulumattomista kappaleista, kuten hiekasta, kivistä, tai moottorin osista kuten venttiilin palanen jne. Myös silloin kun turboahdin käy ylikierroksilla voivat siivet vaurioitua.

Turbo rikki voiko ajaa?

Aika usein kysytään voiko ajaa kun turbossa tai sen toiminnassa on häiriö? Siihen vastaan että jos et tiedä turbossa olevaa vikaa tai syytä toimimattomuuteen niin älä aja.

Tyypilliset ei vaaralliset oireet jolloin voi vielä esimerkiksi kotia tai korjaamolle ajaa on: Turbo ei tuota ahtopainetta eli auto on tehoton mutta mistään ei kuulu sivuääniä eikä ole voimakasta savutusta, tällöin ahtopaineen ohjauksessa on vikaa, esimerkiksi N75 venttiili rikki tai ahtopaineen ohjauksen alipaineletkuissa vuoto.

Toinen ei niin vaarallinen mutta pikimmiten korjausta tarvitseva oire on yliahtaminen joka on yleinen oire silloin kun diesel moottorin turbon vnt/vtg johdinsiivet jumittaa. Auto menee vikatilaan kiihdyttäessä ja tehot katoaa, kun virran käyttää pois ja käynnistää uudelleen tehot palaa takaisin.

Yliahtaminen aiheuttaa turboahtimen siipipyöriin muodonmuutoksia ja vaurioita jos huoltoon menoa pitikitetään, pahimmillaan aiheuttaa vakavan moottorivaurion.

Vikoja ja syitä on monia ja jos et varmasti tiedä mistä on kyse niin elä aja autolla vaan toimita se huoltoon.

Turbo rikki voiko ajaa

Turbo rikki miten toimia?

Turbohuolto vai uusi turboahdin? Kun epäilet, että turbossasi on vikaa niin ota yhteyttä ja mietitään yhdessä miten asian kanssa edetään. Kun toimitat turboahtimen meille huoltoon tarkistamme vauriot, teemme kuntoraportin sekä hinta-arvion ja otamme yhteyttä, tällä tavoin asiakkaalle ei tule yllättäviä lisäkuluja.

Voimme myös tilata turboahtimeen sopivat varaosat etukäteen asiakkaan kertomien oireiden perusteella tällä tavalla turboahdin saadaan huollettua erittäin nopeasti. Turbohuolto käsittää aina vähintään huoltosarjan, jossa on laakerit tiivisteet yms, sekä kompressorisiiven. Muuttuvageometrisiin ahtimiin joutuu monesti vaihtamaan johdinsiivet ja mahdollisen ohjauskellon / servon.

Tavat miten edetään on täysin sovittavissa ja aina mennään asiakkaan toiveiden mukaan. Turbohuolto on edullisin tapa saada uutta vastaava turboahdin, mutta joskus vanha turbo on vain yksinkertaisesti jo niin pahasti rikki ettei sen korjaaminen kannata tai onnistu, näissä tapauksissa edullisimman vaihtoehdon joko tehdas uudelle tai kunnostetulle turboahtimelle.

TH-Turboservicen turbohuolto tekee huollon aina mahdollisimman edullisesti, kuitenkaan laadusta tippaakaan tinkimättä.

Ota yhteyttä

TH-Turboservice | 041 752 0642 | info(at)thturboservice.fi | Ojalantie 25, 92140 Raahe | Y-2364098-3
Toimialueena koko Suomi. Erittäin nopeat turbohuolto palvelut mm. Oulu, Kemi, Tornio, Raahe, Ylivieska ja Kokkola.