Turbohuolto

Kun turbohuollon tarvetta ilmenee niin ota ihan ensimmäisenä yhteyttä ensisijaisesti sähköpostilla tai WhatsApp/Facebook, jos asia on kiireinen niin soita tai laita tekstiviesti. Turbohuoltomme tekee hinta ja korjausarvion hyvin nopeasti saatuaan turboahtimen tutkittavaksi. Osat voidaan hankkia myös etukäteen turbon oireiden perusteella jolloin turbohuolto on nopeasti valmis.

Turbon toimittaminen huoltoon

Jos aiot lähettää turbon huoltoon niin kiinnitä pakkaamiseen huomiota, valitse sen kokoinen laatikko että joka puolelle mahtuu kunnolla pehmustetta. Pakkaa turbo niin että se ei hölsky laatikossa, teippaa laatikko tukevasti kiinni. Etenkin sähköisellä ohjausservolla varustettu ahdin on herkkä kolhuille, koska servon muoviset rakenteet eivät ole kovin kestäviä. Ennen kuin pakkaat turboahtimen niin irroita siitä öljyletkut, paine/imuletkut ja mahdolliset pakoputki yhteet sekä pakosarja, jos ne ovat paikoillaan niin ne irroitetaan lisätöinä tuntiveloituksella. Turbohuolto ei vastaa kuljetuksissa syntyneistä vaurioista.

Voit myös tottakai tuoda ahtimen paikan päälle.

Mitä turbohuolto sisältää?

Aivan ensimmäiseksi turboahdin tutkitaan silmämääräisesti ja tehdään ns. ulkopuolinen karkea puhdistus poistamalla paksut likakerrokset.

Turbon huolto

Seuraavana turbosta puretaan pois mahdolliset alipainekello tai ohjausservo, sitten irroitetaan kompressori ja turbiinikotelot. Sen jälkeen kompressorisiipi irroitetaan akselista ja akseli vedetään keskiosasta ulos, sitten päästäänkin purkamaan keskiosassa kiinni olevat osat esimerkiksi laakerit.

Kun osat on irroitettu tehdään niille pikainen tarkistus ja sen jälkeen ne laitetaan ultraäänipesuriin. Kun kaikki osat on pesty ja kuivattu niin keskiosa, turbiinisiipi ja turbiinipesä sekä mahdolliset VNT/VTG mekanismit vielä kuulapuhalletaan puhalluskaapissa. Sitten kaikki osat tutkitaan mahdollisten vaurioiden ja kulumisten osalta.

Akseli tutkitaan ensimmäisenä, akselin mitat, pinnat, suoruus, ja turbiinipyörän siivet tutkitaan. Jos vaurioita ei ole niin akselin laakeripinnat kiilloitetaan jonka jälkeen akseli on valmis uudelleen käytettäväksi.

Turbohuolto Oulussa

Sitten vuorossa on turbon keskiosa eli runko, joka tarkistetaan halkeamien varalta, laakeripesät mitataan ja tarkistetaan onko pinnoissa vaurioita, tarvittaessa laakerilinja hoonataan ja sitten keskiosa on valmis uudelleen käytettäväksi.

Seuraavana vuorossa on turbiinikotelo joka tutkitaan toimintaa haittaavien murtumien ja vaurioiden osalta. Turbiinikotelon tiivistepinnat suoristetaan tarvittaessa. Hukkaportillisten ahtimien hukkaportin akseli, läppä ja kanava tutkitaan. Muuttuvageometristen ahtimien VNT/VTG mekanismit tutkitaan kulumisen ja murtumien varalta. Turbohuollon kannalta käyttökelvottomaksi kulunut tai särkynyt turbiinikotelo on huono juttu koska moniin turboahtimiin niitä ei helpolla saa ja yleensä ne maksavat huomattavan paljon, joten huollon kannattavuus laskee.

Turbohuolto

Viimeisenä vuorossa on kompressorikotelo ja siipipyörä. Jos kompressorin läpi on mennyt epäpuhtauksia esimerkiksi hiekkaa ja tiepölyä niin kompressorikotelon sisäpuolinen pinta on yleensä hioutunut mattapintaiseksi, tällöin kotelon pinnat kiilloitetaan jotta voidaan nähdä mahdolliset halkeamat ja alkavat vauriot. Kompressorisiipi on yleensä vaurioitunut jos läpi on mennyt epäpuhtauksia ja silloin se on uusittava. Kompressorin siivet voivat vaurioitua myös silloin jos ahdin on käynyt ylikierroksilla, tämä on yleisempää muuttuvageometrisissä ahtimissa.

Yllä olevien vaiheiden jälkeen kuluneet osat on tiedossa ja ne vaihdetaan. Akseli ja kompressoripyörä tasapainotetaan dynaamisella tasapainotuslaitteella, sitten keskiosa kasataan uudella huoltosarjalla johon kuulu laakerit, tiivisteet, lukkorenkaat, ruuvit ja mutteri yms. Akseli ja kompressoripyörä kiinnitetään keskiosaan jonka jälkeen turbo tasapainotetaan keskiosa (CHRA) tasapainotuslaitteella ja VSR laitteella turboahdin valmistajan määrittämiin arvoihin.

Turbohuolto RaaheLopuksi valmiiseen keskiosaan kiinnitetään kompressori ja turbiinikotelot. Muuttuvageometriseen ahtimeen kiinnitetään myös VNT/VTG mekanismit ja turboahdin säädetään VNT/VTG virtauspenkillä valmistajan antamiin arvoihin jolloin ahtimelle voidaan taata juuri oikeanlainen toiminta ja suorituskyky, samassa yhteydessä paljastuu myös mahdolliset viat alipainekellossa tai ohjausservossa. Myös hukkaportillisen ahtimen alipainekello tarkistetaan ja testataan toiminnan varmistamiseksi. Turbohuollon yksi tarkimmista vaiheista on johdinsiipien virtausarvon säätäminen.

Hellan valmistamiin ohjausservoihin on saatavilla kattavasti varaosia ja ne on yleensä mahdollista korjata.

Nyt turbohuolto on tehty ja turboahdin on valmis asennettavaksi. Asiakkaalle ilmoitetaan kun turbo on valmis ja se noudetaan tai toimitetaan sovitulla toimitustavalla.

Toimialueena koko Suomi

TH-Turboservice on Suomen pohjoisin turbohuolto, jolla on kaikki nykyaikaiset laitteet turboahtimien huoltoon ja korjaukseen. Toimialueena on koko Suomi ja pystymme vastaamaan nopeasti turbohuolto tarpeisiin sijainnistasi riippumatta.

Turbon toimittaminen huoltoon esimerkiksi postin tai matkahuollon kautta hoituu päivässä ainakin Oulun, Kemin, Tornion, Rovaniemen ja Kokkolan seuduilta sekä monista isojen väylien varrella olevista kaupungeista, kuten Tampereelta ja Turusta. Muistakin paikoista turbot saadaan perille noin kahdessa päivässä.

Pikapakettina turbot saadaan perille alle vuorokaudessa joka puolelta Suomea. Tarjolla on myös noutopalvelu 80km säteellä Raahesta, eli turbo haetaan asiakkaan luota ja kun turbo on huollettu niin se toimitetaan takaisin samaan paikkaan. Kauempaakin onnistuu jos tarve vaatii.

TH-Turboservice | 041 752 0642 | info(at)thturboservice.fi | Ojalantie 25, 92140 Raahe | Y-2364098-3